Sidor

måndag 22 januari 2018

Lektionsförslag för att arbeta med förintelsens minnesdag


Den 27 januari är det förintelsens minnesdag. Den 27 januari 1945 befriades koncentrationslägret Auschwitz. 2005 utsåg FN denna dag till en ­internationell minnesdag. 


Jag skrev ett långt inlägg med lektionsförslag kopplade till läroplanen förra året, så jag gör det enkelt för mig själv genom att helt enkelt föreslå att du tittar på det. Där finns förslag på vad du kan göra med elever i olika åldrar, och länkar till både färdiga lektionsmaterial och sådant du kan bygga vidare på eller bara visa elever. Jag påminner dock om vikten av att kontrollera länkarna i förväg, då en del av materialet om förintelsen, av naturliga skäl, kan vara skrämmande för många elever.

En mycket gripande sida, som jag också länkade till förra året, är denna . På Remember me? där United States Holocaust Memorial Museum publicerat bilder på överlevande barn, och försöker ta reda på vad som  hände med de unga överlevarna sedan.

Ur lgr11, Kursplan i Historia:


Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att tillägna sig en historisk referensramoch en fördjupad förståelse för nutiden. De ska också få möjlighet att utveckla en kronologisk överblick över hur kvinnor och män genom tiderna har skapat och förändrat samhällen och kulturer.
Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet på historia och bidra till att de utvecklar kunskaper om hur vi kan veta något om det förflutna genom historiskt källmaterial och möten med platser och människors berättelser. Eleverna ska genom undervisningen även ges förutsättningar att utveckla förmågan att ställa frågor till och värdera källor som ligger till grund för historisk kunskap. Undervisningen ska vidare bidra till att eleverna utvecklar förståelse för att varje tids människor måste bedömas utifrån sin samtids villkor och värderingar.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur historiska berättelser används i samhället och i vardagslivet. Därigenom ska eleverna få olika perspektiv på sina egna och andras identiteter, värderingar och föreställningar.

Lgr11, kursplan i Samhällskunskap

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förtrogenhet med de mänskliga rättigheterna och med demokratiska processer och arbetssätt. Den ska också bidra till att eleverna tillägnar sig kunskaper om, och förmågan att reflektera över, värden och principer som utmärker ett demokratiskt samhälle.

Eleverna ska också "ges förutsättningar att 
  • söka information om samhället från medier, internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet,
  • reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar