Sidor

tisdag 28 november 2017

Surt sa räven, nära skjuter ingen hare, och så dansar råttorna på bordet...?

bildkälla:http://lajkat.se/att-svenska-ordsprak-bara-funkar-i-sverige/

På sistone har jag– både privat och i yrkeslivet– slagits av hur förvirrande språket blir om man inte förstår ordspråk och talesätt– eller om man använder dem fel. Vad menar människan egentligen...? Och varför förstod den inte vad jag just sa? Risken för missförstånd är helt enkelt stor om någon part i samtalet inte har ordspråken under kontroll. :-)

Det är lätt att inse att vi emellanåt måste låta fullständigt galna, som till synes helt omotiverat slänger in en mening om en räv mitt i ett normalt samtal!?
 Många ordspråk och uttryck är också väldigt gamla, och kommer till exempel från bondepraktikan, och är därför ofta svåra att förstå även för barn och tonåringar med svenska som modersmål- och de kan vara fullständigt omöjliga att relatera till för någon som inte förstår var de kommer ifrån, rent språkhistoriskt, eller kulturellt.

Nästan hälften av Johannes skolas elever har ett annat modersmål än svenska. De allra flesta av dem pratar dock en svenska som inte avslöjar att det finns ett annat språk bakom. Det är därför lätt att glömma bort att just sån't här- konstiga uttryck vi tar för givna- kan vara helt obegripliga för många av eleverna.

Ordspråk är ofta svåra att förstå i sin kompletta form, men om man inte kan den andra halvan av ett uttryck blir det ju dessutom fullständigt obegripligt. Varför säger den man pratar med plötsligt

  • "surt sa räven..."?   
  • "när man talar om trollen"?  
  • "alla känner apan..."?  



En del ordspråk har också blivit fel längs vägen: "Det ska böjas i tid..." har många gjort om till "det ska börjas i tid". Kan man fortsättningen: "det som krokigt ska bli." fattar man ju att första halvan ska BÖJAS inte börjas..

Så, nu har jag iallafall satt ihop en kahoot med halva ordspråk- och deras fortsättning, till att börja med. Du hittar kopplingarna till läroplanen här nedan. Ha så roligt i klassrummet!  :-)

Del 1 av ordspråksskolan!


Här kan du spela ordspråkskahooten

I klassrummet: Gör ordspråkskahooten som går ut på att komplettera första halvan av uttrycket med rätt slut. Diskutera efteråt- vilka tyckte eleverna var svåra? Har de hört dem förut? Vad betyder de?

Vad säger Lgr 11?


I den reviderade kursplanen i svenska står det bland annat:

"Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla sina kunskaper om svenska språket, dess normer, uppbyggnad, historia och utveckling samt om hur språkbruk varierar beroende på sociala sammanhang och medier. På så sätt ska undervisningen bidra till att stärka elevernas medvetenhet om och tilltro till den egna språkliga och kommunikativa förmågan. Undervisningen ska också bidra till att eleverna får förståelse för att sättet man kommunicerar på kan få konsekvenser för en själv och för andra människor. Därigenom ska eleverna ges förutsättningar att ta ansvar för det egna språkbruket i olika sammanhang och medier."

Ur centralt innehåll. Svenska åk 1-3:


  • Att lyssna och återberätta i olika samtalssituationer.
  • Berättande i olika kulturer, under olika tider och för skilda syften.
  • Berättande texter och poetiska texter för barn från olika tider och skilda delar av världen. Texter i form av rim, ramsor, sånger, bilderböcker, kapitelböcker, lyrik, dramatik, sagor och myter. Berättande och poetiska texter som belyser människors upplevelser och erfarenheter. 
  • Ord, symboler och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.  

Ur centralt innehåll: Svenska, Årskurs 4-6:


  •  Ord, symboler och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning. 
  •  Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier samt för att urskilja texters budskap, både de uttalade och sådant som står mellan raderna.
  •  Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.
Lycka till!
/Sanna


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar