Sidor

torsdag 16 november 2017

Pusselspel som förströelse, samarbetsövning och tålamodsutmaning

Jag är inte så intresserad av spel, oavsett speltyp. Jag fastnar helt enkelt inte. Folk brukade klaga över hur tråkigt det var att spela Wordfeud mot mig när det begav sig- eftersom det tog minst ett dygn innan jag la nästa ord... Pusselspel, som kräver lite mer problemlösningstänk, och har vacker grafik lockar mig dock möjligen lite mer, åtminstone om jag får hjälp av barnen... jag har dock oftast tröttnat långt innan spelet nått sitt slut.

En av nackdelarna med de här spelen är att de ofta är dyra, vilket dock är fullt förståeligt utifrån hur välgjorda de vanligtvis är. Vill man inte köpa massor av licenser på dessa appar för att använda dem i klassverksamhet kan man förstås koppla upp en iPad med projektor och försöka sig på klurigheterna tillsammans i en större grupp.
För tålmodiga barn som tycker om problemlösning, eller för att samarbeta kring att lösa problem, kan de här spelen passa jättebra, för den otålige eller actiontörstande är de fullständigt outhärdliga... ;-)

Jag och min nioåring provade nyligen det här, när jag passat på att ladda ner det när det var gratis några dagar:

Samorost





Samorost är en superknepig, men fantastiskt vacker app. Du hjälper en liten vitklädd figur att utföra uppdrag. Till att börja med ska han bygga ett rymdskepp för att ta sig ut i rymden. Uppdragen är kluriga, men du får ledtrådar genom att lyssna i ett instrument. Ledtrådarna är ibland allt utom självklara.




Ibland kan du komma vidare utan att lösa det tidigare uppdraget. Isåfall behöver du gå tillbaka senare. Här kommer du dock inte vidare utan att ha lyckats riva ställningen. Den fyller sedan en funktion på flera sätt.




De vita andarna berättar vad du behöver göra.




Ibland kan du behöva lösa ett minispel för att komma vidare. Här behöver du lista ut i vilken ordning du behöver lägga brickorna för att bli av med dem.




Illustrationerna är vackra och välgjorda.




Du möter olika figurer under spelets gång, som allihop interagerar med den lille vitklädde på olika sätt.
Samorost kostar i skrivande stund 50 kronor på AppStore, och 49 kr för Android på Google Play men vill du ha sysselsättning flera veckor framöver kan det vara värt investeringen- eller så kan du hålla koll på när den är prissänkt, vilket den alltså var när jag själv köpte den. (Jag kan tänka mig att en del av de här kommer att vara prissänkta på Black Friday om en vecka, till exempel.) Det är suggestivt, men rejält svårt, så barn behöver hjälp för att klara det. Vuxna drar dock också nytta av att få hjälp från ett barn, och/eller smygkolla på Youtube när de kör fast...



Monument Valley

Monument valley ,som för närvarande kostar 40 kr på AppStore, fick Apple Design Award 2014. Det här är också ett vackert, spel som kräver en fallenhet för att tänka utanför boxen, som det så fint heter. Det är lugnt och rogivande- och när jag tog mig igenom det förra sommaren tyckte jag snarast att det var så rogivande att jag nästan blev lite deppig på kuppen på grund av den suggestiva musiken och mörka ödesmättade stämningen- trots pastellfärgade bilder. Det är möjligt att jag är känslig, men det kan ändå vara något att tänka på om barn spelar spelet ensamma: Man känner sig väldigt ensam efter en stund i prinsessan Idas ensamma värld.

Spelet bygger på att hantera olika optiska synvillor, där du alltså ska få den lilla prinsessan Ida att förflytta sig. Ofta kräver det att du tänker i flera steg, och vänder och vrider på bilden. Musiken funkar lite som en så'n där speldosa som man vevar; när du vrider något i spelet vrids också musiken. Spelet är svårt, men klurigt, både för vuxna och barn- och kul att spela ihop!



Stämningen är tät och ödesmättad, trots att det bara är Ida och anden– och senare också några kråkor– som är med.




Till skillnad mot i Samorost är inte problemen du ska lösa så mycket gåtor, utan utmaningen är snarare att tänka på i vilken ordning saker görs, och att förstå att det som ser ut som en vägg kan bli ett golv om man vänder på det. Spelet är väldigt långsamt och meditativt– samtidigt som det är en intellektuell utmaning. Det kan vara kul att jobba med det samtidigt som man arbetar med perspektiv i bilden, till exempel.


Det finns mängder av reglage att skruva på, trappor att vrida på och optiska luringar.





Det finns också ett spel som heter Monument Valley 2, från samma utvecklare, men som trots titeln inte är en uppföljare, utan ett helt fristående äventyr, som du, enligt utvecklarna, inte behöver ha spelat första delen för att förstå dig på. Jag har inte provat, men är du nyfiken på det kan du se trailern på youtube.

/Sanna



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar