Sidor

torsdag 8 september 2016

Skriva egna sagor eller dikter på iPad? Test av Storybird!



Illustration gjord av https://storybird.com/hedgehogs-and-co/
Bilden ovan kommer från en historia jag gjort i Storybird, och hela sagan går att titta på HÄR!
Jag har skrivit om Storybird tidigare, och sidan har växt sedan dess.
Storybird är ett användbart redskap för kreativt berättande. Det är en sida med en otrolig mängd vackra, roliga och inspirerande bilder. Dels går det att skapa konton där man delar ut uppgifter till elever, dels går det att använda sidan som inspiration: Visa en bild på tavlan, och låt eleverna prata eller skriva en saga utifrån den, till exempel.


 Många av bilderna är oerhört detaljrika, med fantastiska färger och figurer. Ofta är bilderna också gjorda som en samling bilder som hör ihop, som ovan i berättelsen om igelkotten som jag gjort. Då kan man själv välja i vilken ordning man vill använda dem och hur själva berättelsen ser ut.
Det går också att dela adressen till berättelsen med elevens föräldrar, som sedan kan välja att beställa den från Storybird (En funktion jag dock inte testat. Man kan förstås, hum, harkel.... lösa utskrifter på andra sätt... Även om jag inte vill uppmana till den typen av kreativitet. ;-) ) Det går också att låta eleverna skriva en dikt- då används bara en av bilderna.

Dessa punkter ur den centrala innehållet i svenska i Lgr 11 kan man använda Storybird till:


Åk 1-3
  • Skapande av texter där ord och bild samspelar
  • Att skriva på dator(/iPad)
  • Språkets struktur
  • Att lyssna och återberätta
  • Muntliga presentationer om vardagsnära ämnen
  • Berättande texters budskap,uppbyggnad och innehåll. Hur en berättande text kan organiseras med inledning, händelseförlopp och avslutning samt litterära personbeskrivningar.
  • Texter som kombinerar ord och bild.
  • Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.

Åk 4-6

  • Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
  • Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.
  • Språkets struktur med meningsbyggnad, huvudsatser, bisatser, stavningsregler, skiljetecken, ords böjningsformer och ordkklasser. Textuppbyggnad med hjälp av sambandsord.
  • Berättande texter och poetiska texter för barn och unga från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Texter i form av skönlitteratur, lyrik, dramatik, sagor och myter som belyser människors villkor och identitet- och livsfrågor.
  • Berättande texters budskap, språkliga drag och typiska uppbyggnad med parallellhandling och tillbakablickar, miljö- och personbeskrivningar samt dialoger.
  • Texter som kombinerar ord, bild och ljud, till exempel webbtexter, interaktiva spel, och tv-program. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.
  • Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
  • Skillnader i språkanvändning beroende på vem man skriver till och med vilket syfte, till exempel skillnaden mellan att skriva ett personlig sms och att skriva en faktatext.


Ur det centrala innehållet i engelska i Lgr 11


Åk 1-3
  • Tydligt talad engelska och texter från olika medier
  • Sånger, ramsor, dikter och sagor

Åk 4-6
  • åsikter, känslor, erfarenhet
  • Tydligt talad engelska och texter från olika medier.
  • Sånger, sagor och dikter.
  • Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang i talat språk och texter, till exempel att anpassa lyssnande och läsning efter framställningens form och innehåll. 



Det finns också en otrolig mängd engelskspråkiga sagor på sidan, som går att använda som högläsning i en klass. Här hos oss har vi engelskspråkiga barn, så vi kan använda dem rakt av, men på andra skolor kan man förstås använda sagorna för de lite äldre barnen, som kommit längre i sin engelska.

Det går också att använda bilderna som inspiration i bildämnet: Titta på bilder och samtala om dem. Vad är det som gör att man upplever en bild på det ena eller andra sättet? Vad förmedlar den? Kan man måla en egen variant? Göra en bild inspirerad av en samling bilder på Storybird? Göra en samling bilder av klassens bilder för att göra egna sagor om på samma sätt som man gör med Storybirds samlingar? Diskutera vad är det som gör att bilderna upplevs som en samling- färger, former, symboler? 

Du kan också använda sidan som lärare, för att förstärka ett budskap. Välj en bild som du tycker symboliserar något ni behöver prata om, till exempel mobbning. Det finns många bilder på Storybird som uttrycker starka känslor med sitt bildspråk. 


Här hittar man sina "klasser".

Här finns klasserna, och du kan lägga till nya grupper av elever.

Det går att lägga in uppgifter, antingen utifrån valfritt matieral på Storybird eller utifrån en speciell bild eller artist. Här har jag valt en särskild artist.
Såhär ser det ut när en förälder fått en länk till sitt barns alster.



Man drar de bilder man vill ha till arbetsytan. Vill man bara att de ska täcka halva ytan drar man dem bara över hälften av pappret.

Klicka på ett vitt utrymme för att lägga till en textruta.



När man hittat en konstnär man tycker om väljer man den uppe i högra hörnet.
Man kan också leta bland bilderna och bara utgå från en enda bild- och därmed få upp alla bilder som hör till den.




Här är jag inloggad i elevläge. 
Storybird fungerar även på iPad.
Bilderna är fantastiska! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar